Sista steget mot lösningen på stamningens gåta?

Sommaren 2024 läste jag boken “Deep Survival: Who Lives, Who Dies, and Why” av Laurence Gonzales. Författaren analyserar i boken flera olika situationer där människor har hamnat i de svårast tänkbara situationerna men ändå överlevt. Situationer som man normalt inte kan överleva i. Man skulle kunna kalla det mirakel, men författaren vill hitta resonemang som visar varför just dessa människor överlevde i de här situationerna.

När jag läste den här boken fick jag en aha-upplevelese och såg direkt kopplingen till talet och vår träning i Talakademin. Författaren berättade att de som tror att de själva kan överleva i svåra situationer gör det av två anledningar:

Ett: De har skaffat sig riktigt bra utrustning. Vad det är beror på situationen som man förberett sig för. Det kan t ex vara fina kläder, skor och tält inför en vandring i fjällen. En “preppare” i stan har kanske köpt på sig stora mängder konserver och vattendunkar. En som förbereder sig för zombiattacker har kanske skaffat sig vapen och knivar.

Två: Man har tränat väldigt mycket. Man har kanske gått kurser, läst böcker och tränat i verkligheten. Utsatt sig för olika situationer och tränat på att klara sig i svårare och svårare lägen.

Personer som tror att de kan kan klara svåra situationer är oftast de som har gjort Ett eller Två (eller båda) enligt ovan.

Gonzales menar dock att i alla de fall han har tittat på där personer faktiskt klarat av svåra situationer och överlevt så finns det inget mönster som visar att de som har bästa utrustningen och de som tränat mest är de som överlever. Det finns en faktor till som är så pass mycket viktigare. Det är förmågan att behålla lugnet i situationen.

En person som inte kan behålla lugnet kommer inte att ha nytta av sin fina utrustning och träning. Man kommer ta förhastade beslut, fördärva utrustningen och förstöra för sig själv. Alla förberedelser kommer att vara förgäves för en sådan person. Ett exempel kan vara en pilot som i en svår situation väljer att “gå på känslan” istället för att följa den checklista som han lärt sig att använda.

Att “behålla lugnet” innebär:

  • Tänka klart. Att inte låta sig påverkas av situationens stress och sina känslor.
  • Använda sig av “överlevnadsmedvetandet”. Det innebär att man ska vara medveten om att man är i en svår situation och att man i ett sådant läge lätt kan tänka fel. Det här innebär att man tar ett steg utanför sig själv och på så vis kan hjälpa sig själv att tänka klart.
  • Vara medveten om att vissa saker man gör är en följd av utbildning medan andra saker kan vara mer automatiska och medfödda.
  • Ha en motståndskraft och viljestyrka. Att inte ge upp utan istället systematiskt hitta lösningar på de problem man ställs inför utan att förhasta sig.
  • Samband mellan kropp och sinne. Fysisk förberedelse och mental styrka går hand i hand när det gäller att överleva farliga situationer.

Jag såg ett tydligt samband med hur jag upplever talsituationer!

  • Rätt utrustning: Vi har känner till vad vi kan göra för att tala bra. Vi har rösten och talets tio punkter som vi vet fungerar.
  • Bra träning: Vi har tränat mycket på att använda vår utrustning (rösten och talets tio punkter). Det går bra och vi kan det (i en träningssituation).
  • Behålla lugnet och tänka klart: Det är här det oftast faller… Vi vet vad vi ska göra och vi vet att vi borde kunna göra det. Men i talsituationen går det inte.

Min slutsats är att det inte nödvändigtvis räcker att bara träna mer. Det kommer inte göra att vi kan dra nytta av träningen i en verklig situation. Vi behöver även behålla lugnet och tänka klart. Att ta ett steg utanför sig själv kanske är lösningen på detta. Det är också något som är en central punkt i Bob Bodenhammers NLP-metodik för personer som stammar. Att se på sig själv och situationen från utsidan. Att vara medveten om hur man brukar bete sig i en situation “per automatik” och arbeta med det som en förutsättning. Vet man att man brukar tala för fort så sänk hastigheten i förväg och var uppmärksam på att man lätt kan skena iväg. Vet man att man brukar bli spänd så använd avslappningsövningar i förebyggande syfte innan spänningen är ett faktum. Vet man att man brukar använda för långa fraser så kör med korta fraser och vänta inte på att det ska gå fel först.

Det här tror jag är “lösningen” och det sista steget vi behöver. Iallafall känns det så för mig.

Praktiska träningsmoment och poängkurs

I Åkes arkiv har han hittat några dokument som vi här har scannat in. Det ena ger tips om träningsmoment som man kan använda i grupp eller varför inte för egen träning? Det andra dokumentet är ett förslag på en kursplan som man kan använda eller inspireras av vid talträning i grupp.

Talträningsdag i Örebro 2024

Välkommen på en talträningsdag med Talakademin!
Tid: Lördag den 10 februari 2024, kl. 10-17
Plats: Brukarhuset i Mellringe, Örebro

Det blir andningsövningar, avslappningsövningar och alla möjliga talövningar.
Programmet anpassas efter deltagarna så hör av dig om du har önskemål om vad vi ska göra.

Föreningen bjuder på lunch, frukt och fika. Ingen deltagaravgift om man är medlem i Örebro läns stamingsförening eller Talakademin.

Här finns info om Talakademin:
https://talakademin.nu/

Anmäl senast 28/1 om du vill vara med. Anmäl dig på Kontakta oss.
Hoppas vi ses!

Inbjudan till Talakademin i Fiskeboda 2023

Talakademin vill gärna bjuda in dig till en talträningshelg i Fiskeboda den 22-24 september. Obs: Det är övernattning två nätter den här gången!

Vi bor, äter, taltränar och mår bra i de mysiga stugorna vid Hjälmarens strand.

Talträningen är enligt Talakademins metodik vilken bygger på devisen ”Ju bättre man talar, desto mindre stammar man”. Det betyder att vi tränar på vårt tal på samma sätt som skådespelare, politiker och andra som vill förbättra sin muntliga framställning. En effekt av den träningen är att stamningen minskar. En talhelg med Talakademin innehåller mycket talträning, men vi passar också på att umgås, ha roligt och äta god mat.

Boendet är i vandrarhemsstil så du behöver ta med egna sängkläder, handduk och städa efter dig.

Vi startar med middag kring 19:00 på fredagen och avslutar på eftermiddagen på söndagen (exakt tid är inte bestämd än). Du är välkommen från c:a 17:00 på fredagen. Om du istället vill komma på lördagsmorgonen så går det bra också.

Anmälningsavgiften är 200 kronor för medlemmar. Det kostar 200 kronor att bli medlem. I avgiften ingår mat, boende, talträning och två roliga och lärorika dagar som ger ditt tal ett lyft!

Fiskeboda ligger utanför Julita, norr om Katrineholm. Länk till karta: https://goo.gl/maps/LYdiJnPLvbgAx6am8
Du ansvarar själv för resan. Samåk gärna!

Anmäl dig genom att kontakta oss och skriv att du vill anmäla dig. Skriv även ditt fulla namn och telefonnummer. Skriv också vilken tid du avser komma till Fiskeboda. Du kommer sedan få en bekräftelse med uppgifter om hur du betalar in avgiften. När det närmar sig så får du ett mail till med information om detaljer. Om du har speciella krav på maten (allergier) så måste du meddela oss det i samband med anmälan, så försöker vi tillsammans hitta en lösning.

Antalet platser är begränsat så vänta inte för länge om du vill deltaga.

Hör gärna av dig om du har några frågor.

Välkommen!! /Styrelsen i Talakademin

Upprepningsövningen

Åke demonstrerar upprepningsövningen

Idag föreslår jag att grundträningen i muntlig framställning för personer som har stamningsinslag i sitt tal skall innehålla nedanstående 3 punkter. Man skall ta tag i dessa punkter så snart som möjligt. Dessa punkter rör alltså andningstekniken.

1.Inandning

Den första punkten gäller själva inandningen före varje fras. Man måste börja med att träna upp inandningsmomentet. Var och en måste börja med att testa vad det innebär att inandningsmomentet tränas till maximalt fungerande inandning. Här följer nu en beskrivning av hur det kan gå till.
I TALAkademin förespråkar vi buk- och flankandning som i vår verksamhet visat sig ge effektivaste avspänning och vila. Till skillnad mot t ex. Mc Guire’s bröstkorgsandning som han rekommenderar i sin metodik.

I TALAkademins andningsteknikträning gäller det att maximera omfånget av muskelaktiviteten runt magen och mellangärdet. Träningen skall leda till maximalt luftintag. Det är den första viktiga punkten som man måste träna sig fram till. Kanske kan det ta minst en vecka med träning varje dag 5 – 15 min. Erfarenhetsmässigt tar det – ”tre gånger så lång tid”

Hur gör jag? Bäst tror jag, att det är att delta i en av TALAkademins veckoslutskurser. Då kan man få både teoretisk och praktisk träning och handledning i verkligheten.

Men om man vill träna hemma föreslår jag följande:

  • Ligg ner.
  • Lätta på klädseln. Särskilt runt magen. Inget klädplagg får hindra en fri inandning.

Nu skall man träna upp djupare och djupare inandning. Det brukar ta emot hela tiden. Bukmusklerna vill inte ge med sig genast. Det är här träningen blir nödvändig. Man måste låta buk- och flankmusklerna successivt ge med sig, få tänja ut sig. Och det brukar ta några minuters in- och utandningar.

Målet för denna träning är att uppleva att det går lätt att andas in helt och fullständigt. Det skall till slut kännas SKÖNT och BEHAGLIGT att andas ut och in, ut och in, ut och in etc.

Då är förträningen av andningen klar till att börja tala.

2.Andas – så att det fungerar

När du andas in, känner du efter nödvändig, träning en naturlig aktivitet i in- och utandningen. Du har nu blivit van att andas på det här sättet. Och det är då träningen som har åstadkommit detta.

Man kan börja talträningen med att tala med ettordsfraser. Räkna från ett till tio, 1,2,3 etc.
För enkelhetens skull kan du börja med att använda siffror i. st. f. vanliga ord. Andas in maximalt, men utan påtaglig ansträngning. D.v.s. utför andningen så så avspänt som möjligt. Uttala en siffra i taget. Gör det på ett sådant sätt att det påminner dig om ”en surfing” på utandningsluften. Utöka fraslängden till två siffror i varje fras. 1,2 ¤ 3,4 ¤ 5,6 etc. Räkna till tio.

Fortsätt med tre siffror i varje fras och räkna till tolv.

Fortsätt med fyra siffror i varje fras och räkna till sexton.

Fortsätt med fem siffror i varje fras och räkna till tjugo.

3.Avspänning

Varje fras skall uttalas med en känsla av avspänning. Avspänningen inträffar spontant om inandningen upplevs som aktiv. Det sker en ”energiuppladdning” med inandningen. Den uttalade frasen skall samtidigt upplevas som ett avspänningsmoment. Man släpper ut luften som samtidigt sätter i gång stämbanden vilka i sin tur genererar de tonande språkljuden som varje ord resp fras består av. Inandningen är som ett ”energiladdningsmoment” tillräckligt starkt för att när man släpper ut luften ur lungorna så kan man uttala en lagom lång fras ”som en surfing” på utandningsluften. Efter varje utandning skall det inträda en viloandningspaus. Alltid innan nästa fras påbörjas vilket ju sker genom nästa inandning.

Att träna på upprepningsövningen

När man vill träna och utveckla sin muntliga framställning brukar jag göra på följande sätt.

  • Först ser jag till att jag får vara ostörd i ett rum och i lugn och ro. Därefter startar upp SKYPE på min dator.
  • Jag tar fram min lilla bandspelare. Sätter in ett nytt kassettband. Testar att inspelningsfunktionen är OK. Tillsammans med datorn är det nämligen bandspelaren som gör det möjligt för mej att enskilt träna min muntliga framställning. Och få koll på hur det låter.
  • Många gånger kan SKYPE-funktionen på min dator sedan visa hur min träning tar sig ut.
  • Sedan när jag sitter vid min dator gör jag den klar för inspelning. Kollar mikrofonavståndet. Startar inspelningen. Och börjar min talträning.
  • Många gånger gör jag förstås först en provinspelning så att jag vet att allt fungerar som det ska.

Nu ska jag talträna.

  • ”Upprepningsövningen” låter mig träna andning, pausering, avspänning och frasering. Jag betraktar dessa fyra funktioner som TALAkademins BASFÄRDIGHETER (i muntlig framställning)
  • Men också i förlängningen, träning i röstkvalitet, röstläge och röststyrka.
  • Dessutom uttal, tempo och rytm. Allt detta som också ingår i Rösten och talets tio punkter.
  • Jag börjar med att tala om vad som helst. Det är därför, att annars är det så svårt för många, att bestämma sig för att tala om någonting acceptabelt över huvud taget…

Det viktiga som jag håller i medvetandet är

  • att antalet ord i varje fras som jag tränar på har LAGOM LÄNGD i förhållandet till inandningen.
  • Det är viktigt MÅLför talträningen.
  • Det underlättar övningen om frasens längd och är lagom och därmed avpassad till inandningen.
  • Frasens längd kan mycket väl varieras mellan 1 – 5 ord – (eller flera antal ord – om man vill pröva det ???).
  • Jag börjar och tränar mitt spontana tal och demonstrerar hur antalet övningsexempel tränas med hjälp av min kassettbandspelare.
  • Jag väljer vanligtvis 10 övningsexempel som instruktion.
  • När video-inspelningen är OK, blir det möjligt, att upprepa varje fras jag talat in under den andningspaus, som jag demonstrativt har skapat under inspelningen.
  • På så sätt blir det möjligt att genast fortsätta talträningen,
  • Nu lyssnar jag på resultatet.
  • Och så lägger jag märke till huru vida jag har lyckats med att upprepa varje fras under varje efterföljande andningspaus som följer efter varje inspelad fras.
  • Därmed kan jag utvärdera hur jag lyckats med talövningen.
  • Övningstiden kan variera.
  • Jag själv bestämmer hur lång träningstid jag vill anslå till dagens träning.
  • Kanske 15 min. En kvart kan man lätt träna. Det är bra med träning varje dag.
  • Träning ger färdighet.

Munvig

ANGIVANDE AV MÅL OCH SYFTE

– Träna på SFS, en metod som förbättrar ditt tal.

Målet med SFS är att få mesta möjliga flyt i talet

Syftet med träningen av SFS är att du skall upptäcka hur uttal av språkljuden skiljer sig och förhåller sig till varandra, när man talar.

1. Koartikulation

Genom övningar i koartikulation – continious fonation- skall du märka, att om ljuden är tillräckligt långa, är det inget som hindrar övergången från ett ljud till ett annat.

Vi anser att det finns hos var och en av oss som stammar en kritisk gräns i fråga om tempo ovan vilken man inte förmår uttala ljuden i ett balanserat rytmiskt flyt. När man överskrider den gränsen klarar inte hjärnan att styra artikulationsmusklerna och utföra rörelserna på ett mjukt kontinuerligt sätt.

2. Tempokontroll

Syftet med den övningen är att du skall upptäcka och lära dig vilka tempon som är kritiska för just din förmåga att få flyt i talet. Den långsammaste talhastigheten gör att alla som vi har träffat på klarar att få flyt i talet.

Med naturligt lämpliga steg för varje övning ökar man tempot. Därför har vi dessa olika talhastigheter som vi tränar på. Du skall snart upptäcka den nivå som du befinner dig på i din röst- och uttalstekniska färdighet. Därefter kan du successivt börja träna upp din talhastighet.

3. Tempoväxling

Med hjälp av de övningarna skall du upptäcka, att man inte hela tiden behöver kontrollera talhastigheten. Om du drar ner tempot för att sedan genast släppa loss får du som belöning ett bit flyt i talet. Detta inslag i träningen är TALAkademin angelägen om att framhålla. Det utgör ett av de viktigaste skälen till att vi just valt att utveckla SFS till vår teknik.

Med detta följer en särskild känsla, en behaglig talkänsla (jämför språkkänsla) som du skall lära dig att förknippa med det växlande taltempot.

-Grundläggande framställningsteknik

Målet är att du skall bli medveten om vilka basfärdigheter som behövs för att en muntlig framställning skall bli bra.

Syftet med det du gör är att genom olika övningar testa dina färdigheter i

detta avseende för att därigenon lära dig förstå hur det hela fungerar.

I grundläggande framställningsteknik finns ur talteknisk synpunkt följande tio punkter. Vi sammanfattar var och en av dem i en mening.

– träna på ditt tal

Talet:

Målet är att du skall behärska de nödvändiga uttalsfärdigheterna och tala på bästa sätt.

Syftet med övningarna är att du skall bli medveten hur det känns, hur det låter och hur det påverkar lyssnaren, när du talar på ett visst sätt.

Du måste andas effektivt.

Du måste göra tillräckligt långa andningspauser.

Du måste lära dig att slappna av och vila under varje andningspauserna

Du måste veta att du skall tala i fraser.

Du måste kunna skärpa uttalet på uppmaning.

Du måste kunna växla tempo för få liv och flyt i din framställning.

Du måste kunna öka och minska på betoningen på de viktiga orden samt betona flera respektive färre antal ord i de olika fraserna.

– träna på din röst

Rösten:

Målet är att du skall få en tillräckligt klar, stark och avspänd röst.

Syftet är att du skall utveckla din röst genom att bli medveten om hur den produceras på ett bättre respektive sämre sätt.

Du måste kunna ändra på din röstklang så att du vet när rösten fungerar bättre och sämre.

Du måste kunna sänka och höja ditt röstläge på uppmaning.

Du måste kunna höja och sänka röststyrkan på uppmaning.

Du måste i talträningssammanhang jämföra din situation med en idrottsmannens och kunna skilja mellan träning och tävling så att du inte blandar ihop hur man beter sig när man tränar i något avseende och hur man gör när man talar i en ”normal” talsituation.

läsa in och skicka ljudbrev

Målet

Att kunna erbjuda en framgångsrik träning i muntlig framställning.

Syftet är att den som vill träna sin muntliga framställning skall lättare kunna göra det då han känner att talövningarna riktar sig till en levande

person.

Idé:

Det gäller att skicka 100 ljudband, motsvarande 50 – 100 timmars arbete för att man skall utveckla sin muntliga framställning på ett bra sätt.

– utvärdera andras resultat och framsteg

Det hela kan ses som genomförande av ett projekt

Vi skall utvärdera vår talträning. Hur stor insats måste man göra för att framgången skall kunna registreras?

Hur utför man bäst registreringen av förvärvade färdigheter i muntlig framställning?

Omfång

Tio deltagare vore lämpligt i varje rote. (jämför flygtermen, vill peka mot ett lyft i muntlig framställning)

Det kan tänkas att man kan arbeta med tretalet. Den minsta omfattningen är tre deltagare, sedan tre nya etc när man vill utöka projektet.

1. Tre deltagare

2. Tre nya deltagare

3. Tre nya deltagare

Vi kommer att arbeta med tretalet.

Den minsta omfattningen är tre deltagare, sedan tre nya etc när man vill utöka projektet.

1. Tre deltagare

2. Tre nya deltagare

3. Tre nya deltagare

Bakgrund

Vi avser att få fram ett underlag för vår verksamhet som har empirisk förankring. Vi avser synliggöra våra erfarenheter och experimen t ex op världskongressen 1995.

Litteraturgenomgång

Vi startar med att göra manuella erfarenheter och därefter reflektera över det.

Därefter kommer litteraturstudier med anledning av de frågeställningar som successivt uppkommer under arbetet.

– agera lärare för andra

Mål: att nå en slutgiltig färdighetsnivå i muntlig framställning

Syfte: att utveckla sin färdighet i muntlig framställning genom att lära ut till andra

Övningarna

Det blir fråga om praktiska övningar som börjar på den nivå som den tränande befinner sig på.

Diagnostisering

För det behövs ett test. Vi har TALAkademins röst- och taltest som vi kommer att använda oss av.

Förutsättningar

Vi skall ha träffar under veckoslut och någon slags seminarieform då. Vi skall även förbereda hur vi skall gå vidare. Alla som är med i ljudbandskedjan skall vara med.

Talakademin håller på att bygga upp ett talträningssystem för att man skall på ett tillfredsställande sätt skall kunna utvedckla sin muntliga framställning. För detta behöver vi ett antal personer som åtar sig att skicka svar på ett ljudband. Det kommer alltså ett ljudband till dig från någon distansmedlem i TALAkademin och då är ditt åtagande att svara på detta band.

Idé

Man måste skicka 100 ljudband för att man skall utveckla sin muntliga framställn ing på ett bra sätt. Skickar du 2 inspelningar per vecka så hinner du klart på ett år.

Projekt

Vi skall utvärdera vår talträning. Hur stor insats måste man göra för att framgången skall kunna registreras?

Hur tillförlitlig är registreringen?

Vad registreras?

Tala i Örebro – online

Välkommen på talträning med Talakademin!

Tid: Lördag den 6 februari 2021 kl. 10.00-13.00  

Eftersom vi inte kan träffas och ha en vanlig talträningsdag har vi den via Zoom istället. Innehållet anpassas efter önskemål från deltagarna men räkna med bra övningar och kanske en och annan Speaking Circle.

Om du som icke-medlem vill deltaga: Hör av dig via kontaktformuläret här på hemsidan.

Om jag skulle skriva nåt rörande stamning… på beställning…?

Jag ställer nu frågan till en läsare som kan tänkas vara intresserad av min rubrikfråga ovan. Hör av dej i så fall till TALAkademins styrelse och gör en beställning på något som du skulle vilja veta mera om.

Styrelsen får vara jury och bestämma vad som bör sägas eller skrivas om. Samt föreslå vilken eller vilka som vill få i uppgift att skriva ett svar eller en kommentar.

Jag levererar här några exempel på frågor som har intresserat mej. Men vi som har stamning i vårt tal har ju så olika med erfarenheter som rör talet.

Alla vill vi ju veta mera om just det som intresserar en själv. Jag har som exempel ställt några frågor nedan som intresserar mej.

Har du några personliga frågor som du är angelägen om att få svar på?

Frågor som intresserar mej vill jag gärna svara på. Andra frågor kanske någon i TALAkademins styrelse intresserar sig för och vill svara på.

Vi tar alla varje uppgift som en övning i att uttrycka oss efter bästa förmåga, föreslår jag.

Exempel på frågor:

  • Hur/vad gör jag när jag talar?
  • Vad gör jag när jag stammar?
  • Vad värdefullt har jag lärt mig om stamning?
  • Vad har varit mest intressant?
  • Kan/vill vi som stammar dela med oss av våra erfarenheter?
  • Eller är våra erfarenheter alldeles för olika för att vi ska kunna dra nytta av varandras erfarenheter?
  • En gång stammare – alltid stammare…?
  • Vad är det vi gör när vi utlöser stamningen?
  • Varför försvinner stamningen spontant hos en del personer?
  • Vad är det som är intressant för den som stammar att få veta, tycker just du?

Ställ själv någon fråga om din stamning/ditt tal och skicka frågan till TALAkademin som en kommentar på det här inlägget.

Hur står det till i TALAkademin 2018?

”… så en bra terapi borde kombinera flera tekniker som påverkar dessa flera delar eller delar (våra talbegränsningar på en mycket fysisk nivå, artikulering, avkoppling, andning, ögonkontakt och alla psykologiska saker).”

”… Så det ska alla vara inblandade, men å andra sidan är vi väldigt annorlunda och eftersom en stor del av stamming går med sina rötter i vår personlighet är det en bra idé att försöka testa olika tekniker och se vad som fungerar bäst för dig…”

”… Jag är säker på att jag har saknat något så om du använder några andra tekniker som du älskar, vänligen lämna en kommentar. Om du använder några av de tekniker som jag nämnde och det fungerar, eller det gjorde det inte” t arbete, var god ge din feedback, lämna en kommentar … ”
(klipp från Andrey Denisenko)
—————————– ————————————————– –
I consider that we have a lot of concepts ready for us in terms of oral presentation and speech training. Visst har vi sedan länge tillbaka: Uttalsträning, avspänning, andningsteknik, etc. Och visst har vi inom TALAkademin testat en mängd talövningar under årens lopp. Men oemotståndligt lockande talträningsarrangemang som tilltalar alla personer med besvärande stamning är fortfarande en utmaning att ta sig för medlemmarna i TALAkademin. Förhoppningsvis kommer det att visa sig att Andrey Denisenkos inspirerande presentatörer på YOUTUBE lockar till nya intressanta talträningsmål.

Toastmasters…

”Many of us were Toastmasters members and we really benefited from our experiences.”
Richard

Det är dags att ta reda på vad nyttigt Toastmasters tycks erbjuda.

”Laurent – det här påminner mig om starten till TALAkademin…”

”Welcome, Marion !
I am Laurent, from France.

Panicking at the thought at having to speak in public was a part of my life.

And then one day, I decided that things couldn’t continue like that. I had to do a presentation for a small audience and the president of the bank where I worked.

I was so sick at the thought of it that I said to my wife that I was going to ask my boss to replace me. It would be best to accept that I wasn’t made for it and leave someone else to take my place.

But I realized that I would be much worse if I avoided the problem. I would undermine my confidence in my ability to speak and the next time I needed to do it the stress would certainly be worse. So I said to myself that I must defuse the situation:

most of the people who would be present knew that I sometimes had elocution problems. I should accept it, even if it meant that I had to joke about it or take a break if it really came to the worst.

As a result I decided to face up to the situation and do everything possible to make things go smoothly.

That was only the beginning of a great adventure. It hasn’t always been easy, but that decision was the basis of the enormous progress I have since made. 

Working on public speaking has been a giant leap in my walk on the lunar surface of stuttering.

Nowadays I regularly do presentations at work and I have also been invited to lecture at conferences on stuttering. Previously, faced with these gatherings – in places such as amphitheaters and congress halls – I would have run a mile.

In my book, I wrote a whole chapter on public speaking with 9 tips who could help you :

Prepare yourself

Be concise : less is better !

Practice

Prepare to stutter

Work on your posture

Smile

Make them laugh !

Slow down

Practice ! (again :-))

You can find the chapter ”I WISH I HAD KNOWN THAT SOME OF THE BEST SPEAKERS IN THE WORLD STUTTER” on this link :

https://drive.google.com/file/d/1NC3oeVdROjqZ6n4bi7foJz1UsbAofmJu/view?usp=sharing

Have a good time !

Laurent

http://goodbye-stuttering.blogspot.fr

2018-01-08 11:22 GMT+01:00 mdefloris@yahoo.com [neurosemanticsofstuttering] <neurosemanticsofstuttering@yahoogroups.com>:
_____________________________________________________________________
”Han kom som ett yrväder… ‘Va, sitter ni här å fikar! Å jag som trodde att ni tränade å tala!”
Ja, där satt vi i början på Östergötlands stamningsförening och fikade, när LG kom in. Då började vägen mot TALAkademins tillkomst. Resten är historia som flera känner till. Världskongressen med namnet ”World Communication” 1995 blev höjdpunkten. Snart  därefter TALAkademin.

”I WISH I HAD KNOWN THAT SOME OF THE BEST SPEAKERS IN THE WORLD STUTTER”. Så skriver Laurent i sin bok som är väl värd att läsa eller studera.

Nu ska jag läsa om det här kapitlet!!!  🙂

Gott Nytt År! Nu går jag vidare…


Happy New year! Hope you are making plans to enjoy this year. I also hope that you feel excited and resilient, as you plan your new year’s actions.

I know how frustrating your journey from stuttering to freedom  may seem. You have ups and downs and somtimes you feel you are almost free and sometimes it ambushes you.

In my years of studying this subject and achieving various degrees of fluency, I came to a simple process that needs to be applied over and over, until you are free. It comes to a series of questions.

 1) What feeling (s) do I need to feel freedom, ease  and flow in this situation?
 2) What internal reality (images, sounds, internal dialogue, beliefs, perceptions etc.) will create this feeling?
3) What feeling do I have now?
 4) is it useful?
5) Apply various techniques – direct suggestions, time line work, swishing pictures, reframing etc.- to eliminate or change the feeling that is not helpful or damaging.
6) Build a desired internal state. Apply to a situation.
7) test first in your imagination, then in real life.

8) repeat as many times as needed.

When you start truly seeing how much your speech is state dependent and how much your state is affecting your ability to think, speak and make good decisions, not mentioning your level of enjoyment and your ability to be someone people want to talk to, it will only become a matter of consistently applying the process.

Have the best luck in 2018!

My plans for the New year – I am moving away from working with people who stutter and go back to my old passion – beauty and anti-aging.

If you look at my website now annamargolina.com you will see what i am talking about. So very excited to build a new direction in my life. I will be still commenting here and taking care of maintaining the forum..

Anna Margolina, Ph.D. Cht,
annamargolina.com
——————————————————————————————

 Nu går Anna Margolina vidare. Hon har uppenbarligen taltränat tillräckligt. Vi får se om hon kommer att kommentera ytterligare något intressant om återfall, (relapses). Det brukar ju vanligen ske i princip efter varje en och en halv månad.

Låt oss  tills dess ta fasta på hennes 8 tips här ovan.
Tack för dem, Anna Margolina

”…change has to come through the experiences of those who stutter themselves -… ”

Barbara
I think any form of change has to come through the experiences of those who stutter themselves – what has helped them and what hasn’t.

This is why I think it’s great that Dr Charn Nang is taking it upon herself to do this research project, of which I am taking part.  I honestly don’t think there is one size which fits all – we are all different people and some of us gain more from one type of therapy/programme than another.

Often it’s a combination of factors which helps us to progress and move towards the way we wish to speak in our everyday lives.
Hazel

– Stammar du?.  – Ja, men inte som du. 🙂
Följden av detta är, att var och en av oss måste numera finna sin egen väg till ett bättre tal. Hur ser just mitt träningsprogram ut?

– Fråga kan man ju alltid!

Toastmasters – eller TALAkademin? Båda finns i Sverige :-)

Hi Sanjog,
After having carefully read your post, your next logical step would be to enroll with Toastmasters.

Stuttering being a socially triggered impairment, you have to go out of your comfort zone, face head on your greatest fears in a very cooperative environment, know repetitive positive speaking experiences that will change your stuttering hexagon from negative to positive (while renewing your perceptions, beliefs and emotions) and create new neuronal pathways that will get rid of your stuttering mindset.

Most of us on this list went there.
Richard

Richard Parent
Känner du igen dig i svaret till Sanjog från Richard Parent?
Jag undrar hur många som känner till motsvarigheten till Richard Parent i Sverige. Just nu!

Påminner stamning om kortspelet 21…???

”…brand new copy of ”21 things I wish i had known about stuttering” by own very own Laurent Lagarde. Thank you, Laurent for having it translated into English.

What a delight to read. As I read I keep saying – yes, yes, yes… so very true.

I believe it is a must read for everyone who is determined to untangle the stuttering mystery. It is easy to read, honest, entertaining, funny, touching, wise and so much more. I will write more when i am done with it. Thank you again, Laurent! Wow, what talents we have in this group.

Anna

Vad kan det vara för 21 saker, tro??  🙂

Vi borde checka av en sak i sänder. Undrar just om det finns någon svensk som hunnit läsa boken. Jag när faktiskt lite förväntansfull. Kan det finnas någonting som vi inte redan känner till i TALAkademin om stamning vid det här laget?

”Den som lever får se.”

Heureka!!!

”…I’ve got an experiment for you Hazel. Keep moving your mouth even when your diaphragm is contracted. What do you think would happen? Would your mouth just move with no sound? For me what happened was my speech just became pretty much normal in all situations.”
Alex

Jag har funnit det!! Den som söker, han finner! Är det ännu sant, att alla vägar bär till Rom? Vem vet?

Vad är stamning…?

”…To me stuttering is an unconscious conflict – something wants to speak and something wants to hold back. If there were no conflict, we would do either this or that – speak or not to speak. Since there is a struggle, something tries to push through resistance. But what if the conflict was resolved and these two forces agreed to work together instead of pushing against each other?”
Anna
Då blir det bra!!!  Så uppfattar jag det i alla fall!
Är det någon som vill yttra sig?

Re: [neurosemanticsofstuttering] My Stutter/Blocking/Holding Back Problem Dissapeared

On Oct 21, 2017, at 2:10 PM, alex.bernard99@yahoo.com [neurosemanticsofstuttering] <neurosemanticsofstuttering@yahoogroups.com> wrote:

Ruth I have to say thank you for writing your book. It got the idea in my head that since o can speak normally in a room by myself I should be able to speak normally all the time.

Alex

Det är inte utan att man kan se målskynket skymta… : -)
Ska man likna talet vi d en flod???  (Speech is a River by Ruth Mead). Prövat och erfarit. (PE)

Det gick visst upp ett ljus…

 

I believe all the people who chose to accept it only did because they believed they were stuck with it for life because they genetically inherited a neurological defect. You and me both knew that we had the ability to speak normally because we could speak perfectly normal in some situations but could barely say a word in other situations. So we figured out how we can speak the same way in all situations as we do in a room by ourselves. Did you know that Albert Einstein had a stutter and even he couldn’t figure out the solution? We figured out something that Einstein couldn’t figure out! High Five Ruth! I essentially figured out the same thing as you did. I used to believe the best thing to do was to try as hard as I can to force out the words through a tensed up mouth and throat. But that’s what causes the problem. If we just relax our mouth and take our time to say every sound then there’s nothing stopping our mouth from moving normally! And when I ! made this discovery it didn’t even take three months to make my speech normal. It took one second.
Alex

”If we just relax our mouth and take our time to say every sound then there’s nothing stopping our mouth from moving normally! And when I ! made this discovery it didn’t even take three months to make my speech normal. It took one second.”

Detta tycks inträffa, när tiden är fullbordad. Men hur ska jag veta när…? Hur mycket behöver jag träna först innan detta inträffar?  Ingen vet. Alla måste pröva och erfara.

Intressanta aspekter om hur man skapar talflyt- (An experiment)

Alex, your experience is really very interesting. It shows that stuttering is not a problem of control. Like you, when I am alone and try to control my speech, I don’t stutter. If I purposely scan each word I am going to utter, I don’t stutter. Control is not the cause of my stuttering, it’s a response to stuttering or to the fear of stuttering. It’s just a way to escape from stuttering but stuttering appears before.

I share Anna’s point. My thoughts are the triggers for stuttering. And this trigger makes me switch in stuttering mode, in tension mode but not in control mode. Control is not the problem. If I a am alone and try to stutter, the only way for me to produce my stuttering is to add tension in my throat, in my chest or in my tongue. So my problem is tension and I like Anna’s idea to replace tension by relaxation. And this tension, As John says, is a mean to hold back, to prevent my words to get out. This tension is the result of the struggle of two forces : one flow trying to get outside and a pression trying to shut the pipe.
Laurent
2017-09-29 20:26 GMT+02:00 alex.bernard99@yahoo.com [neurosemanticsofstuttering] <neurosemanticsofstuttering@yahoogroups.com>:

I did an experiment to see if speaking in an overly controlled way is the main cause of speech blocks. I pretty much never have any speech blocks when I’m talking out loud in a room by myself, so my experiment was to see if I would block in a room by myself if I purposely control the mechanics of speaking. I tried preplanning my sentences and visualizing the words before I said them, I tried controlling my articulation, I tried monitoring my speech, I tried thinking about every word I said and every breath I took, and guess what happened? I still never even had one speech block. The only way I could create blocks in a room by myself is by purposely tensing up my throat. Now I’m convinced that controlling the mechanics of speech isn’t actually the main cause of stuttering.

I think the main cause of stuttering is one of two things: our anticipatory anxiety about speaking in certain situations causes our vocal cords to get so tense that they can’t vibrate, or as our guru John Harrison says, our subconscious desire to hold back causes us to tense up our vocal cords to prevent ourselves from speaking. I’m not sure which one of those explanations it is though. I still think controlling the mechanics of speech is counterproductive because if we preplan a sentence we might start worrying about saying certain words which increases our anticipatory anxiety.

I think whichever explanation is right, the solution is the same. I think if we stop constantly thinking about speech, stop trying to control speech, stop thinking of stuttering as a terrible thing to be avoided at all costs, stop worrying about what people will think of us if we stutter, stop being overly perfectionistic, stop overthinking everything we do and just live in the moment, stop thinking of life as a performance or competition and instead just think of life as a fun adventure, and stop acting like a shy unassertive person, then that will provide a difficult environment for speech blocks to happen in, and they will happen less and less over time until eventually we think to ourselves ”I can’t even remember the last time I had a speech block!”

I started thinking like that yesterday, and immediately my fluency dramatically increased. I was actually way more fluent than I was after 9 months of obsesively trying to use Dr. Shwartz’s slow start technique perfectly. I was shocked! But I won’t think about it too much because then I’ll be back to judging speech and thinking of speaking as a performance.

Alex

 
Un peu d’aide et d’optimisme pour les adultes et parents d’enfants qui bégaient
__._,_.___

Posted by: Laurent Goodbyebeg <goodbye.begaiement@gmail.com>

Jag tycker att ovanstående är så bra, att jag har kopierat allt från Laurants svar till Alex och saiten  [neurosemanticsofstuttering]. Här finns enligt min mening ytterst tänkvärda konstateranden som rör talflyt. Och hur man åstadkommer detta.  ”I can’t even remember the last time I had a speech block!” Det här är lärorik information om hur man kan åstadkomma flytande tal.

Jag gillar ju svenska informativa golfspelsinstruktioner. Se t. ex. tidningen SVENSK GOLF. Man kan överföra golfspelsträningsinstruktioner till motsvarande talträningsinstruktioner. Då kan man även lära sig att överföra nödvändiga och framgångsrika golfspelsdetaljer till helt avgörande motsvarande talträningsdetaljer FRAMGÅNGSRIKT om man tränar lika omsorgsfullt i båda sammanhangen. Häpnadsväckande! Prövat och erfarit.